maandag 1 juni 2009

hartekreet

maandag 1 juni 2009

HARTEKREET

In een lang gedicht,
dat ik inleverde voor de wedstrijd
van dorpsdichter schreef ik het volgende inzicht:

"En als mij zal worden gevraagd:
‘Ben’, kom op, schilder eens Heino in “Randen en Rafels”,
dan komt er pure natuur.
Veel groen, maar ook water,
niet alleen voor de dieren,
maar ook voor de mens.
Een zuiver landelijk dorp, met een prachtig dorpshuis.
Dat is mijn allerdiepste wens.

Ja ook bij het “randen en rafels-project”
schilderde ik diverse kavels,
met een prachtig groot Dorpshuis
en dat stond heel perfect
centraal in het dorp,
vlak bij Van der Worp.

Maar als ik nu luister
naar de politiek,
dan voel ik me best wel ziek
eigenlijk voel ik een koude huiver!
Denk aan vroeger:
“het bruisende Heinose hart”.
Mensen met veel gaven in huis,
mensen die aan durven pakken!
‘k denk aan de Tippe, de Pompdagen,
de Heino Koerier,
wat was het een heerlijk zelfstandig dorp!

Een dorp dat NOOIT teloor mag gaan
want ik krijg toch de indruk
dat er geen spaan
overblijft van die prachtige
Sallandse Parel die Heino heet!

Daarom politiek wil ik U zeggen:
U heeft de Heinoërs
veel uit te leggen.
Het tweesporenbeleid
dat ooit werd gevoerd
Lijkt nu de Heinoërs
de mond te hebben gesnoerd.
Daarom maak nu tijd vrij
en betrek de mensen in Heino
er alstublieft
ECHT BIJ!!!!


Benne Solinger, Dichter-bij-Raalte
6 maart 2009

Gepubliceerd in de Heino Koerier van maart 2009, mijn hart prak en ik schreef dit om de Heinoërs en de politici te mobiliseren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten